שיווק עסקים קטנים

עסקים קטנים דורשים תשומת לב שיווקית, לא פחות מעסקים בינוניים וגדולים ולעיתים אף יותר. 
רוב העסקים הקטנים, מבוססים על שירותים, ובד"כ מונים עד 5-6 אנשים. מרבית העסקים מנוהלים מהבית, ע"י בעל העסק עצמו ובני משפחתו. העסקים בנויים בד"כ על מערכות יחסים אישיות וקרובות עם הלקוחות – מערכות יחסים ארוכות עם מקדם נאמנות גבוה. התמודדות עסקים אלו עם התחרות בשוק בו פועלות חברות בינוניות וגדולות, אינה דבר של מה בכך. לעסקים הקטנים אין את המשאבים הדרושים לשיווק, פרסום, יח"צ ומכירות,
הבולטות והנראות שלהם בשוק אינה גבוהה, תכניות העבודה אינן דבר מסודר וקבוע, כח האדם אינו כולל אנשי שיווק ומכירות ובניית העסק עצמו וניהולו לוקה לעיתים בחסר. עסקים קטנים צריכים להכיר ביתרונות שלהם ולבסס עליהם את הפעילות שלהם: – צינורות שיווק קצרים והמכירה היא בד"כ ללקוחות הקצה.  – רמת הקשר עם הלקוחות גבוהה ובד"כ העדפות הלקוחות והצרכים שלהם מזוהים וברורים. – העסקים הקטנים מתמחים ספציפית בתחום בו הם עוסקים ורמת ההבנה שלהם את הענף, התחרות בו ומאזן הכוחות בתוכו – טובה בד"כ. – יתרון ל"קוטן" – תהליכי קבלת ההחלטות מהירים ויעילים, בירוקרטיה נמוכה, גמישות מקסימלית. בעל עסק קטן, צריך להישען על היתרונות הנ"ל בבואו להכין תכנית שיווק. הקשר האישי עם הלקוחות הינו יתרון ברור ומובהק ומייצר עסקאות באופן שכיח יותר. הכרת העדפות הלקוחות וצרכיהם הייחודים, תורמת רבות להתאמת השרות/מוצר ללקוחות אלו ומכאן לשביעות רצון גבוהה אצלם. הגמישות בניהול עסק מאפשר מציאת סל פתרונות ומוצרים משלימים ללקוחות ע"י שיתופי פעולה עם עסקים קטנים אחרים. וכשאתה נותן ללקוח סל של פתרונות בעסק אחד, במקום להתרוצץ בין 3 ספקים, הרי שהוא יעדיף אותך. אותה גמישות בניהול, מהווה יתרון גם במתן מענה לביקושים גוברים או קטנים הנובעים ממצב שוק או עונתיות. מיתוג עסק קטן הינו תהליך הכרחי במציאות העסקית – בניית המותג כמקצועי ומומחה בתחומו חשובה ביותר בסוג כזה של עסקים קטנים ובמיוחד בשירותים. בניית תדמית, שפה ויזואלית ייחודית למותג, מיצובו ובידולו מעסקים מתחרים – הכרחית לקיומו. על מנת למזער עלויות, חייב בעל עסק קטן להכיר את ערוצי התקשורת השיווקית בעלי העלות הנמוכה, על מנת לחשוף ולמצב את עצמו:
א. יח"צ – בערוצי המדיה השונים ובעיקר עיתונות, רדיו ואינטרנט. העלות נמוכה יותר מפרסום, והמסרים נתפסים אמינים יותר מפרסום קונבנציונלי.
ב. רישות עסקי חברתי – התמקמות ברשת ולאחר פתיחת האתר לעסק, פתיחת כרטיסים ברשתות חברתיות/עסקיות. בנוסף, פיתוח התקשורת מפה לאוזן במעגלים הקרובים – משפחה, חברים, בעלי עסקים שונים הקשורים לעסק.
ג. קד"מ – אירועים מיוחדים, הטבות מקומיות, דיוור ישיר ממוקד, ניוז לטר ללקוחות.
ד. מועדון לקוחות – שימור לקוחות ותחזוקת הנאמנות שלהם לעסק הינו נושא מהותי וקריטי לשרידותו של כל עסק ובמיוחד לעסק קטן.
ה. פרסום – נקודתי, מקומי, עלויות נמוכות – עיתונות מקומית, תחנות רדיו אזוריות, שילוט מקומי, פעילות ממוקדת קהל רלבנטי באינטרנט, קידום האתר ברשת וחילול תנועה אליו.

דילוג לתוכן